Audit účtovnej závierky
Našou najčastejšie poskytovanou službou je štatutárny audit účtovnej závierky. V tejto časti Vám teda priblížime možné spôsoby overovania Vašej účtovnej závierky, zistíte, čo treba urobiť pred samotným podpisom zmluvy s audítorom, dozviete sa v skratke ako štatutárny audit prebieha a nájdete tu tiež informácie o kalkulácii ceny za audit.
1. Musím mať účtovnú závierku overenú audítorom?
V prvom kroku Vám odporúčame zistiť, či sa na Vašu spoločnosť vzťahuje povinnosť štatutárneho auditu účtovnej závierky. Samozrejme, že účtovnú závierku si môžete dať overiť aj v prípade, ak Vám zákonná povinnosť nevzniká, ale chcete si byť istý, že Vaša účtovná závierka je vo všetkých ohľadoch správne zostavená.
Poznámka: V prípade, že máte záujem o inú službu ako o audit, vyplňte a odošlite, prosím, nasledovný formulár.
2. Koľko stojí audit?
Cena za vykonanie štatutárneho auditu účtovnej závierky závisí od veľkosti auditovanej účtovnej jednotky. Pri jej výpočte sa vychádza z predpokladaného času potrebného na spracovanie údajov uvedených v účtovnej závierke (doba trvania auditu).
Pre účely stanovenia počtu hodín - doby trvania auditu využívame:
a) údaje z účtovnej závierky za overované obdobie, ak sa štatutárny audit bude vykonávať po jej zostavení,
b) údaje z účtovnej závierky za predchádzajúce ukončené účtovné obdobie alebo z prepočítaných údajov z účtovníctva za zaúčtované overované obdobie, ak sa štatutárny audit začne vykonávať pred jej zostavením.
Ak máte záujem o zaslanie predbežnej kalkulácie ceny za štatutárny audit, vyplňte a odošlite nasledovný formulár. V krátkom čase Vám budeme kontaktovať ohľadom osobného stretnutia a predloženia našej cenovej ponuky.
3. Aké povinnosti má účtovná jednotka pred uzatvorením zmluvy s audítorom?
V prípade vzájomnej dohody oboch strán, t. j. štatutárneho audítora a účtovnej jednotky nasleduje ďalší krok – schválenie štatutárneho audítora.
V zmysle zákona o účtovníctve štatutárneho audítora účtovnej jednotky schvaľuje valné zhromaždenie resp. členská schôdza. Až po jeho schválení príslušným orgánom účtovnej jednotky, je možné s vybraným štatutárnym audítorom uzatvoriť zmluvu o audite.
4. Ako prebieha štatutárny audit?
Na základe uzatvorenej zmluvy o audite vykonávame štatutárny audit v dohodnutom rozsahu a termínoch, ktoré samozrejme, prispôsobíme Vašim potrebám.
Pri audite využívame substantívne testovanie a efektívne analytické postupy na odhalenie prípadných nesprávností. V prípade požiadavky sa zameriame aj na posúdenie a zlepšenie fungovania interných kontrol za účelom zníženia alebo odstránenia rizika sprenevery. Identifikácia rizík, nedokonalostí kontrolného systému a ďalšie informácie získané z auditu môžete využiť na zvýšenie efektívnosti svojej činnosti, pre lepšie riadenie rizík, meranie výkonnosti a na zvýšenie ziskovosti.
Účtovnú závierku posudzujeme ako celok s dôrazom na preskúmanie preukaznosti jednotlivých položiek, na posúdenie správnosti účtovných zásad a vhodnosti účtovných metód, významných odhadov a princípov oceňovania použitých účtovnou jednotkou pri jej zostavení.
Výsledkom štatutárneho auditu účtovnej závierky je správa audítora o zistených skutočnostiach s názorom audítora adresovaná vlastníkom účtovnej jednotky (spoločníkom, akcionárom, členom) resp. iným osobám, ktoré si štatutárny audit zadali. Vedeniu účtovnej jednotky po ukončení overovania zasielame tzv. list manažmentu, v ktorom podrobne zhrnieme zistené nedostatky vo vedení účtovníctva a navrhneme opatrenia na ich odstránenie, resp. zlepšenie existujúceho stavu. Súčasťou listu pre manažment je aj finančná analýza finančnej situácie a dosiahnutých výsledkov auditovanej účtovnej jednotky.
Ako účtovná jednotka máte v zmysle zákona o účtovníctve okrem iného aj povinnosť vyhotoviť výročnú správu a predložiť ju štatutárnemu audítorovi na overenie.